Monday, June 15, 2015

Kenalpasti lelaki jujur dengan anda

Rasa gembira tak kalau ada orang kata nak meminang kita?
"Betul ke dia suka aku? Sudi ke dia nak kahwin ngan aku? Tak main kayu tiga? Tak curang?"

Persoalan itu, soalan lumrah bagi perempuan yang rasa kurang 'secure' dengan teman lelakinya. Isu ini sudah lama dibincangkan, dan akan terus kekal sampai bila-bila.

Bercakap melalui pengalaman, banyak jenis lelaki yang hidup di dunia ini. Walaupun masih lagi setahun jagung dalam kehidupan tapi sedikit sebanyak kita nak kongsikan apa yang terbuku di hari ni. Haha!

Dari sekolah rendah, menengah, matriks sehinggalah ke universiti. Banyak jenis lelaki yang ada di dalam dunia ini. Ada yang memang baik, ada yang benar jujur, ada yang poyo, dan ada juga yang psyco.Tapi blog ini bukan untuk menceritakan secara terperinci tetapi sekadar berkongsi dari sudut mata aku ni.



1. Hormat wanita

Hormat adalah kunci utamanya. Sekiranya tiada rasa hormat, hubungan antara satu sama lain tidak akan menjadi. Lelaki yang baik adalah lelaki tidak beremosi dan menggunakan kekerasan. Malah, lelaki yang mahu mengahwini kita tidak akan jujur dan tidak menyentuh wanitanya.

Dalam erti kata lain, sebagaimana dia hormat ibunya, sebagai itu jugalah dia hormat pada wanita yang bakal menjadi ibu kepada anak-anaknya.

2. Komited


Lelaki yang ingin mengahwini anda sememangnya bersedia untuk berjumpa keluarga. Mereka tidak berbelah bagi atau memberikan alasan sekiranya dijemput menghadiri majlis berkaitan keluarga anda.

3. Rasional

Sentiasa memberikan pandangan yang rasional, tidak cemburu buta dan memberi nasihat dalam keadaan tidak beremosi.

4. Tidak berahsia
Tiada rahsia di antara anda. Tidak ada masalah sekiranya pasangan mahu melihat telefon bimbitnya. Namun itu bukan modal kita nak jadi obses dan queen control untuk memeriksa setiap sms, whatsapp pasangan kita.

5. Berterus-terang

Sekiranya ada perselisihan atau tidak rasa puas hati. Lelaki tersebut akan lebih berterus terang dan tidak menyembunyikan rasa di hati. Lelaki lebih berbeza daripada perempuan yang suka memendam rasa di dalam hati. (Perkara ini bahaya untuk perempuan, kerana bila meletup satu hari nanti. Pasti terluka)

Namun kesimpulan, persepsi orang mengenai lelaki jujur ini subjektif. Ini hanya pandangan aku sahaja. Tetapi masing-masing ada pengalaman masing-masingkan?

Bagi aku, kalau benar dia untuk kamu, maka dia adalah jodoh kamu. Seperti aku sendiri, pandangan aku, hubungan atau kenal pasangan anda bertahun-tahun, tidak menjamin bahawa dia adalah jodoh anda.

Dan kenal bertahun-tahun tidak semestinya anda kenal pasangan anda.













4 comments:

  1. stuju sangat beeha. lelaki yg nak kawin dgn kita mesti jujur, terus terang & komited. 3 ni paling penting rasanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah dia kan? sayang boleh pupuk.. hormat kena sentiasa ada... dan tanggungjawab

      Delete
  2. Bagus utk ank2 gadis yg ingin mencari calun suami.
    Good sharing

    ReplyDelete

Copyright © Celoteh Beeha Designed by azhafizah.com